KOCAELİ (İGFA) – Kocaeli Büyükşehir Belediye Lideri Tahir Büyükakın, kent genelinde farklı kat yüksekliklerine sahip toplam 315 bin civarında bina olduğunu açıkladı.
Bunlardan yaklaşık 160 bin binanın 1999 sarsıntısı öncesinde yapıldığı bilgisini de veren Lider Büyükakın, 2007 ve 2018 yıllarında yeni yapı yönetmeliklerinin çıktığını hatırlattı. Kocaeli’de 2007 öncesinden 250 bin adet bina olduğuna da değinen Lider Büyükakın, ‘’Kocaeli Yapı Envanter Çalışması kapsamında yaklaşık 200 bin binanın taraması bitirildi. 1999 sarsıntısı öncesindeki binaların tamamı bitti. 2007’ye kadar olanların da 50 bin civarı kaldı. Riskli alanlar yönetmeliği çerçevesinde riskli binaların taraması tamamlandı. Kentsel dönüşüm için çok kıymetli olan bu çalışmayı Büyükşehir olarak dirençli kent Kocaeli yolunda kentsel yenilenme fırsatı olarak görüyoruz’’ dedi.
DÖNÜŞÜMDE BÖLGESEL BAZLI ÇALIŞMALAR
Dönüşümü mümkün olan alanların fizibilite etütlerinin de ayrıyeten devam ettiğini kelamlarına ekleyen Lider Büyükakın, ‘’Kamunun, özel dala liderlik ederek, mesela Kent Konut şirketimizle yahut TOKİ ile yapılacak projelere dair çalışmalar da farklı bir kapsam dahilinde yürütülüyor. Bu çalışmalar mayıs ayı üzere büyük ölçüde tamamlanmış olur. Ondan sonraki süreçte parsel bazlı değil, ada bazlı, hatta bölge bazlı çalışmalar tamamlanmış bir formda tüm paydaşlarla irtibat çalışmaları yürütülecek” sözünü kullandı.
‘’SADECE BİNALAR DEĞİL, YOLLAR, KAVŞAKLAR, OKULLAR’’
Kentsel dönüşüme kentsel yenileme gözüyle bakılması gerektiğine değinen Lider Büyükakın, “Halkın isteğinin alındığı, ‘Biz yaptık oldu’ demeyen, herkesin ikna olduğu ve mutmain olduğu bir tahlil sistemi, mutabakat sistemi üzerinde çalışmalar tamamlandıktan sonra da kentsel dönüşümle ilgili aslında kentsel yenilenmeyle ilgili bir çalışma yapılacak. Parsel bazlı düzenlemeler yaparsanız, eski olan binalar yenilenir lakin kentin siluetinde bir değişiklik olmaz. Bunu birebir vakitte bir kentsel yenilenme fırsatı olarak da kıymetlendirebiliriz. Yapıları sarsıntıya karşı inançlı hale getirelim lakin bunu yaparken kenti, dar sokaklardan, birbirini tamamlamayan çıkmaz sokaklardan da kurtarabilelim. Bu yapı stokunu o denli yenileyelim ki kentte yeni ulaşım aksları oluşabilsin. Kentte toplumsal donatılar için, çocuklarımızın gideceği okullar için, gençlerimizin, yaşlılarımızın, bayanlarımızın kentte kendilerini huzurda hissedecekleri kamusal yerler oluşturabilelim. Otopark sorununu çözelim diye de düşündüğümüzde aslında bu manada bir kentsel yenilenme fırsatı olarak da görmeliyiz” açıklamasını yaptı.
‘’ASIL PROBLEM AFET YÖNETİMİ’’
Konuya yalnızca sarsıntı değil afet idaresi olarak bakılması gerektiğinin altını çizen Lider Büyükakın, kelamlarını şöyle tamamladı; ‘’Afet risklerine karşı endüstriyel tesislerin ne durumda olduğunu, ulaşım yapılarının ne durumda olduğunu da incelemek lazım. Bu çalışma da devam ediyor. Bir taraftan kamu binalarının taraması, örneğin kavşakların, viyadüklerin, yol yapılarının incelenmesi çalışmaları da titizlikle ilerliyor. Endüstriyel tesislerin afete hazırlık planları ne durumda onları da arkadaşlarımız çalışmaya başladı. Afete hazırlık planlarının aslında dirençli kentler mantığı çerçevesine bir bütün olarak takip edilmesi lazım. Her bir hususu muhataplarıyla birlikte ve vaktinde yürütmek lazım. Elde bilgi olmadan da bunların yapılması mümkün değil. Datalar de büyük ölçekte tamamlanmış durumda. Kentimiz bu manada sahiden örneklik teşkil edecek bir çalışma yürüttü. Envanter çalışmasını birlikte yürüttüğümüz Kocaeli İnşaat Mühendisleri Odamız diğer kentlerden de bu projeyle ilgili davetler alıyor. Bu örnek çalışmayı diğer yerlerle de paylaşmak istiyoruz.”