Sayıştay’ın 2023 yılı Dışişleri Bakanlığı Denetim Raporu yayınlandı. Rapora nazaran; 2022 yılı toplam bütçe ödeneği 10 milyar 942 milyon 311 bin 761 lira olan Bakanlığa, 2023 yılında 16 milyar 778 milyon 583 lira ödenek tahsis edildi. 537 milyon lira ödenek eklenerek toplam bütçe ödeneği 17 milyar 315 milyon 583 bin liraya ulaştı. Raporda, “Geçen yıldan devreden 86 milyon 891 bin 526 lira 60 kuruş ödeneğin, yıl içerisinde yönetime tahsis edilen 50 milyon liralık ödeneğin eklenmesi ve tertipler ortası ödenek transferleri sonucunda ödenek toplamı 17 milyar 837 milyon 827 bin 440 lira 60 kuruşa ulaşmıştır” sözlerine yer verildi.
“2022 YILINDAKİ SÜREÇLER 2023 YILI SÜRECİ ÜZERE YER ALDI”
Raporda, mali rapor ve tablolara verilen görüş ile ilgili olmayan 4 bulguya yer verildi. “Taşınır mallara ait birtakım muhasabe kayıtlarında dönemsellik ve tutarlılık kavramlarına uyulmaması” ile ilgili bulguda, 150-İlk Husus ve Gereç Hesabı, 253-Tesis, Makine ve Aygıtlar Hesabı, 254-Taşıtlar Hesabı ve 255- Demirbaşlar Hesabı’na husus olan süreçlerden kimilerinin 2022 yılında gerçekleştiği halde 2023 yılı süreci üzere yer aldığı, mahsup periyodu geçtiği halde harcama ünitelerinde evvelki yıllara ilişkin taşınır düzeltme kayıtları ve bilgi girişlerinin yapıldığı” saptandı.
Sayıştay, yurt dışına yapılacak ödemeler nedeniyle oluşan kur farklarının tamamının işçi sarfiyatları ekonomik kodunda takip edildiği tespitinde bulundu.
Söz konusu bulguya ait şunlar kaydedildi:
“Bakanlık tarafından Hazine üzerinden yurt dışı ödemelere ait yapılan süreçlerin incelenmesi sonucunda; işçi sarfiyatları, mal ve hizmet alımları, transfer harcamaları vb. yabancı para ünitesi cinsinden yapılan süreçlerde, Hazine’den talep edilecek nakit fiyatına destek oluşturan, yönetim tarafından belirlenen döviz kuru ile banka tarafından ilgilisine ödenmek üzere temin edilen dövize temel döviz kuru ortasında oluşan farklılıklar nedeniyle meydana gelen kur farklarına ait yönetim tarafından bankaya yapılan ödemelerin tamamının 630.01.01.10.01-Temel Maaşlar ekonomik kodu kullanılarak muhasebeleştirildiği görülmüştür.
Söz konusu süreçlerin 2023 yılında gerçekleştirilmemesi nedeniyle yönetimin 2023 yılı Faaliyet Sonuçları Tablosu’nun genel toplamını etkilemese de, anılan Tablo’da 630.01-Personel Sarfiyatları Hesabı’nın 110 milyon 103 bin 282 lira 56 kuruş fazla olarak yer almasına neden olunmuştur.”
Raporda, 2023 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu eki cetvelinde yer alan sermaye masrafları limitlerine uygun olmayan kayıtlarında bulunduğu tespitine de yer verildi. Belirtilen limitlerin üzerindeki araç bakım sarfiyatları üzere harcamaların 03-Mal ve Hizmet Alım Sarfiyatları tertibinden ödendiğinin saptandığı belirtildi. Raporda, “Sonuç olarak, yönetim tarafından 2023 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu eki (E) Cetvelinin 25’inci unsurunda belirlenen limitleri aşan harcamalarının 06-Sermaye Sarfiyatları tertibinden karşılanmasının sağlanması gerekmektedir” tabirlerine yer verildi.
Son bulgu ise Bakanlık ve Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) ortasında yurt dışı tedavi evrakının incelenmesi ve tedavi masraflarının ödenmesi süreçlerinde eşgüdümü mümkün kılacak bir düzeneğin kurulmamış olması olarak kaydedildi.